Superficialul cotidian al tuturor

Posted on Updated on


            Era cu puțin timp în urmă când am observat o postare pe pagina de Facebook a unei bine-cotate televiziuni din țară care spunea astfel:”6 mituri false pe care oamenii le cred adevărate”. Nu am putut să mă abțin să nu le scriu un comentariu în care să-I luminez cu privire la ignoranța și analfabetismul de care dau dovadă. Eram convins că acțiunea mea nu va schimba nimic, dar mare mi-a fost surpriza când, revenind peste câteva ore, am văzut că îmi șterseseră comentariul. Cred că au încurcat opțiunile; ținta lor cu siguranță era știrea.

            Când văd o astfel de ignoranță mă ia groaza. Pur și simplu nu îndrăznesc să îmi imaginez unde o să ajungem peste câțiva ani (Tot pe Facebook am văzut:”Mi-e foame raaaaaw!”. Cum o fi reușit să inventeze cuvântul acesta – “raaaaaw” – n-am idee; poate că era caracterizată de o foame “crudă”, iar necunoscătorul de mine nu s-a prins). Dar să revin. E aproape imposibil de crezut în ce stadiu de incultură și analfabetism(nu mă refer doar la sensul propriu) am ajuns. Ți se rupe inima când deschizi Facebook-ul, citești un mesaj, sau dai, din greșală, peste vreun blog anonim. Și, totuși, toate cele de mai sus sunt, cu indulgență, scuzabile. Dar parcă de la cei care se ocupă cu utilizarea și armonizarea limbii aveam pretenții. Se pare că doar cu ele rămân.

            Ceea ce este cu adevărat trist și îngrijorător(dar și amuzant, totuși, uneori) este că superficialitatea și ignoranța nu caracterizează doar un domeniu. Asta ar fi scuzabil, până la urmă. Am presupune că jurnaliștii sunt, în general, persoane suprficiale și am rezolva dilema. Dar lucrurile merg mai departe. În orice direcție ne-am întoarce privirile, vedem aceleași lucruri. Oameni care, deși ar trebui să fie profesioniști în ceea ce fac, fac erori imposibil de scuzat. Ba nu. A greși e omenește, deci e scuzabil. Dar a fi ignorant, a nu accepta că ești greșit, a nu dori să înveți – aceste aspecte nu se pot scuza. Și consecințele sunt, nu de puține ori, dezastroase. O reinventare a limbii române nu afectează mai mult de o minoritate insignifiantă, dar nu atât de lipsită de importanță este superficialitatea în alte cazuri.

            Oricum, fie că ne place, fie că nu, de superficialitate și ignoranță nu vom scăpa niciodată. Ar fi de preferat ca noi să le considerăm flori rare, pe care să nu ni le dorim, însă. Dar cine știe, poate că peste un timp voi afla că tot ce am scris mai sus nu reprezintă decât o colecție de mituri false pe care unii oameni le consideră adevărate.

Leave a Reply

