“Leave No Man Behind” sau “Cand o Sa Intelegem”

Posted on


“Black Hawk Down” este filmul care mi-a schimbat perceptia despre viata, in general, si despre razboi, in particular. Este adevarat ca eram obisnuit cu razboiul din jocurile video. Acolo erai lovit, dar nu te afecta decat daca ramaneai fara viata. Acolo mureai, o luai de la capat. Acolo totul era fals. In film am reusit sa observ un ciob de realitate. Am reusit sa vad cat rau face un razboi. Cata durere produce. Cate vieti sfarseste tragic. Am reusit sa vad ca, de fapt, razboiul nu are niciun rezultat notabil.

Filmul chiar impresioneaza. Nu atat prin miile de gloante irosite, nici prin elicopterele prabusite sau numarul mare de morti si raniti, cat prin dedicarea cu care soldatii isi ajuta aproapele. “Leave no man behind”, deviza as putea spune, arata clar scopul primordial al misiunii. 

Ma gandesc ca a fost doar un film. Dar stiu ca a fost inspirat din realitate. Exista cateva cadre cutremuratoare in film. O femeia alergand si punand mana pe o mitraliera este ciuruita de gloantele americane. Un soldat este omorat de o racheta care ramane in corpul lui. Un copil isi impusca colegul de lupta in incercarea de a omori un soldat american. Un soldat se sacrifica sa salveze pe un alt soldat. Situatii pe care nu le vezi in viata reala. 

Acest film mi-a amintit ca viata poate fi si altfel. Mi-a amintit ca nu toti merg la scoala, se uita la TV sau stau pe net. Mi-a amintit ca nu toti au liniste si pot sa mearga in pace pe strada. Mi-a amintit ca sunt locuri pe glob unde filmul este batut de realitatea zilnica.

In final, in film, se lanseaza o concluzie: “Ei nu ar intelege”. Fiind vorba despre noi, cei de acasa. Si nu intelegem.

In final, in viata, se lanseaza o intreabre: “Cand o sa intelegem?” 

Leave a Reply

