Cum sa schimbi lumea

Posted on


“Daca vrei sa schimbi lumea, incepe cu tine”. – Ghandi

Se stie cine a fost si ce a facut Ghandi (poate ca e mai vestit pentru ce nu a facut), asa ca un citat venit din partea lui pare pentru multi ceva demn de ascultat. Si cred ca este bine astfel. Am intalnit insa de multe ori acest citat folosit cu scopul de a demonstra ca daca tu te vei schimba se vor schimba si ceilalti. Realitatea mi-a aratat ca lucrurile nu stau asa. 

Am impresia ca altceva subliniaza Ghandi aici: consecventa. Nu am ascultat niciodata o persoana care imi spune ce trebuie sa fac, dar ea nu face. Nimeni nu asculta si nu agreeaza astfel de persoane. Asta inteleg eu din citat: daca vreau sa schimb lumea, trebuie mai intai eu sa fiu schimbat. E prima conditie ca oamenii sa ma asculte. Nu pot sa indemn oamenii sa citeasca mai mult, sa gandeasca mai mult, sa-i ajute pe altii sau sa fie mai buni, iar eu sa nu fac acestea. Sau pot, dar cu un pret prea mare – pretul ineficientei. Se aude in popor o vorba: “Sa nu faci ce face popa, dar sa faci ce zice popa”. Dar cati fac ce zice el? Aproape nimeni.

Nu stiu de ce, dar suntem foarte buni la imitari. Ne e mai usor sa ii copiem pe altii, decat sa ne dezvoltam propriul stil si propriile idei. De asta nu ne e greu sa ascultam un sfat, dar ne este greu sa-l practicam daca pentru datator nu este parte integranta a vietii. Uneori, ne e greu chiar si asa, dar acolo intervin alti factori. (Poate vom vorbi alta data despre ei;) ). Zig Ziglar spunea intr-o carte de-a sa: nu cere de la altii ceea ce tu nu faci(parafrazare proprie). Nimic mai adevarat. Si multi exact asta nu fac. Nimic mai trist.

Am fost martor atat la astfel de atitudini, cat si la rezultatele lor. Si sunt dezastroase si departe de efectul dorit. “Daca vrei sa schimbi lumea, incepe cu tine.” Nu uita niciodata asta!  

 

Leave a Reply

