Cu sau fara?…bani, normal!

Posted on


Aseara m-am luat la joc cu tati si frate-miu; am jucat “Monopolys”, un joc cunoscut de toata lumea, cred. Si am ramas surprins de ceea ce am observat. Dar, mai intai, pentru cei care nu stiu in ce consta jocul, o scurta prezentare. Ceea ce trebuie sa faci in joc este sa cumperi proprietati, sa construiesti case, hoteluri si sa incasezi chirii de la ceilalti jucatori. Cu cat ai mai multe proprietati si mai multe case, cu atat chiria este mai mare, deci sansele de a castiga sunt mai mari. Cam asta ar fi jocul, pe scurt.

Iar acum de ce mi-a placut in mod special jocul de aseara. Trecand peste faptul ca am castigat (si imi place sa castig), mi-a placut ca am observat diferenta de mentalitate, atunci cand vine vorba de bani si investitii. Este exact cum spune Robert Kyosaki in cartile sale: unii au mentalitate de investitori, iar altii de muncitori. Eu nu aveam decat doua cartiere, adica doar pe aceste proprietati le puteam dezvolta, iar tati ajunsese, prin cumparari de la fratele meu si cateva si de la mine, sa detina aproximativ 80% din suprafete. Iar aici intervine diferenta esentiala. Eu am ales ca ture bune sa stau aproape fara cash si sa investesc banii in proprietati, iar tati a ales sa stranga bani si sa incaseze chiriile foarte mici de pe terenuri. Eu am ales investitia, el a ales economisirea. Doua mentalitati. Doua moduri diferite de a aborda aceleasi situatii. Desi in prima instanta se parea ca el va castiga, deoarece eu o duceam din ce in ce mai rau cu banii, lucrurile nu au stat altfel. Deviza lui: “Mai bine putin si mereu”, a fost mai slaba decat a mea: “Mai bine nimic la inceput si mult mai mult mai tarziu”. Investitiile mele mi-au intors banii inzecit, iar tot ce stransese el a trecut in mainile mele. Nu a asteptat pana la final sa isi recunoasca infrangerea; si-a dat seama ca a gresit, dar era deja prea tarziu.

Stiu ca totul poate parea o coincidenta, sau o exagerare. Dar eu am vazut clar o diferenta de perspectiva. Si stiu ca aceasta diferenta exista si in realitate. Si, din nou ma intorc la cuvintele lui Robert: incercarea de a schimba mentalitatea nu are niciun rost. Am esuat de multe ori incercand sa-i fac pe ai mei sa inteleaga ca lucrurile pot sta si altfel. Dar probabil ca ar trebui sa fiu multumit. Daca toata lumea ar intelege si ar deveni bogata nu ar fi prea bine, nu? Asa macar nu ne facem griji…

In final nu spun decat atat: Atentie la felul in care priviti lucrurile! Acesta va va determina modul de a actiona si viitorul intr-un fel in care nici nu va dati seama. Multi ani va doresc!

Leave a Reply

