Maimutele ce suntem

Posted on Updated on


Zilele astea am dat peste o povestire tare interesanta in casrtea pe care o citesc. De fapt, nici macar nu e povestire. E vorba despre un studiu stintific realizat pe niste maimute, care are o implicatie interesanta pentru noi oamenii, indiferent daca ne consideram urmasii acestora sau nu. Pentru ca nu vreau sa trunchiez o sa redau paragraful:

“Un grup de maimute au fost inchise intr-o incapere, in mijlocul careia se afla un stalp. In varful stalpului a fost asezat un manunchi de banane coapte si apetisante. Atunci cand o maimuta incepea sa se urce pe stalp, cercetatorii o goneau cu un jet de apa. De fiecare data cand o maimuta incerca sa urce era gonita, pana cand toate maimutele au trecut in mod repetat prin aceasta experienta, invatand ca incercarea era sortita esecului. Apoi, cercetatorii au observat ca, ori de cate ori o maimuta incerca sa urce pe stalp, celelalte primate o trageau jos. Au inlocuit una dintre maimutele din grupul initial cu o alta, care nu stia nimic despre acest sistem. Imediat ce noul venit a incercat sa se urce pe stalp, ceilalti l-au tras jos si l-au pedepsit. Pe rand, toate maimutele au fost inlocuite, iar scena s-a repetat pana cand niciuna dintre maimutele din camera nu traise experienta cu furtunul cu apa. Cu toate acestea, cei nou-veniti nu erau lasati niciodata sa se catere. Celelalte maimute le trageau jos. Niciuna dintre maimutele din camera nu stia de ce, dar nimeni nu avea voie sa se atinga de banane.”

Aplicatii cred ca ii pot fi gasite destule, dar eu vreau sa ma refer doar la ceva anume. E foarte trist ca lumea in care traim a ajuns exact asa. Se pare ca am ajuns niste maimute care nici macar nu stiu de ce le trag pe celelalte jos…Am ajuns sa facem unele lucruri fara sa mai stim de ce. Nu ne mai intrebam daca e bine, daca se merita, daca am ceva de castigat. Facem ce fac altii, sau cum am pomenit. Am in minte un exemplu de astazi: am iesit cu (fosta😦 ) clasa in oras, la Mec (McDonald) si toti si-au cumparat cate ceva, chiar daca erau unii care nu voiau asta. Ajungem cumva la stadiul de maimuta(din nou, ar putea spune altii)? Se pare ca, din pacate, da. Eu zic ca ar fi timpul sa ne trezim si sa ne revenim…sa redevenim, din maimutele care suntem, oamenii care ar trebui sa fim. Ratiune, logica, analiza, sentimente…ar fi cazul sa ne mai caracterizeze. Mai vrei sa fii maimuta? Daca nu, reanalizeaza-ti actiunile si ramai doar la cele pe care sti de ce le faci. Succes!

Leave a Reply

