“Iubirea ca mod de viata” – incercare de recenzie

Posted on Updated on

Trebuie sa recunosc ca ceea ce am facut pana la urma, este mult diferit de ceea ce aveam de gand. Sa ma explic. In saptamana care a trecut am citit o carte foarte, foarte interesanta intitulata: Iubirea ca un mod de viata – sapte trasaturi de caracter care va vor imbunatati relatiile cu cei din jur, autorul fiind Gary Chapman. Si, pentru ca mi-a placut foarte tare, ma gandisem sa fac un rezumat amplu pentru fiecare trasatura din cele sapte. Am renuntat insa, din mai multe motive: 1) lipsa de timp, 2) prea multe informatii care meritau sa fie parcurse si 3) nu am vrut sa va rapesc prea mult din placerea de a citi voi singuri aceste lucruri. Asa ca am renuntat la planul initial, rezumandu-ma la intocmirea unei recenzii ceva mai detaliata. Cartea este aparuta la editura Curtea Veche in anul 2010 si ofera in jur de 350 de pagini de sfaturi, informatii, povestiri despre iubire si manifestarea acesteia fata de cei din jur. Pentru ca exista riscul de a te opri aici din citit, iti spun ca aceasta carte chiar merita studiata. Daca citesti si mai departe, vei afla de ce spun asta.
In cartea de fata, autorul incearca sa transmita cititorilor sai mai multa esenta decat am intalnit in alte carti. Gary alege sapte trasaturi: bunatatea, rabdarea, iertarea, respectul, smerenia, generozitatea, sinceritatea pe care le cuprinde intre prima parte, care reprezinta partea introductiva si o a treia parte, care se ocupa de aplicarea in mod practic a acestor trasaturi in viata cotidiana. Pentru ca fiecare capitol are si o propozitie-suport, cu riscul de a fi obositor, vreau sa prezint aceste titluri:
Capitolul 2: Bunatatea. Descoperiti bucuria de a-I ocroti pe cei din jur!
Capitolul 3: Rabdarea. Obisnuiti-va cu gandul ca oamenii nu sunt perfecti!
Capitolul 4: Iertarea. Scapati de focul maniei!
Capitolul 5: Respectul. Comportati-va cu ceilalti ca si cum v-ar fi prieteni!
Capitolul 6: Smerenia. Lasati-i si pe ceilalti sa se afirme!
Capitolul 7: Generozitatea. Fiti altruist cu ceilalti oameni!
Capitolul 8: Sinceritatea. Fiti dumneavoastra insiva cu cei din jur!
Si acum sa va spun ceva mai mult despre aceste capitole. Asa cum spuneam, mi-ar fi placut sa pot sa acord fiecaruia in parte un spatiu mai mare, dar nu am facut-o, motivele fiind cele enumerate mai sus. Revenind la carte, pot sa spun ca nu m-a atras atat prin noutate, cat prin simplitate. Autorul, un cunoscut consilier, alege sa foloseasca un limbaj simplu, accesibil fiecarui om in parte. Asa se face ca modul simplu in care prezinta continutul te atrage, ajutandu-te in acelasi timp sa intelegi mult mai usor cele prezentate. Mai pot sa mentionez ca premisa de la care pleaca cartea este aceea ca ceea ce poate schimba lumea in care traim este iubirea; iar aceste sapte trasaturi nu sunt altceva decat moduri de manifestare ale iubirii in viata noastra. Daca ar fi sa mentionez inca un aspect care mi s-a parut interesant, m-as referi la modul de intocmire al cartii: imbinarea de sfaturi, avertismente, exemple si experiente personale, fac din aceasta o lectura foarte placuta. Si pentru ca nici noutatile nu puteau lipsi, trebuie sa mai aduc in atentie faptul ca aceasta carte m-a invatat o multitudine de noi fatete si moduri de aplicare ale acestor virtuti. De exemplu, niciodata nu m-am gandit ca a petrece un anumit timp cu anumite persoane tine de generozitate! E adevarat, poate pentru multi dintre voi, aspecte ca cel exmplificat va sunt cunoscute, dar nu ma indoiesc ca si pentru voi exista in randurile cartii numeroase surprize.
Inainte de a incheia, vreau sa citez trei paragrafe care mi-au intrat la suflet, ca sa spun asa:
1. “Pentru a avea relatii armonioase cu semenii nostri, nu trebuie sa fim perfecti, ci trebuie sa fim dispusi sa ne confruntam intr-un mod realist cu propriile esecuri.”
2. “In societatea contemporana, timpul este investitia cea mai pretioasa pe care o putem face in beneficiul cuiva. A le acorda celorlalti o parte din timpul nostru inseamna a le darui o parte din propria viata.”
3. “Smerenia este o trasatura foarte ciudata. Cum ti se pare ca ai dobandit-o, cum ai pierdut-o!” – Bernard Meltzer
Concluziv, nu pot spune decat ca “Iubirea ca un mod de viata” chiar arata ce trebuie facut pentru ca viata mea si a ta sa fie cu adevarat traita. Ceea ce nu mi-a placut, a fost faptul ca nu exista si o cale usoara pentru a pune in practica aceste invaturi; trebuie ca din greu, punandu-ne vointa la treaba, sa ne luptam sa ne invingem pornirile si manifestarile egoiste. Fie ca de acum incolo, fiecare sa isi doreasca sa faca din iubire modul sau de viata! Va fi greu, dar sigur ar fi frumos…